Konstgjorda sötningsmedel

Aspartam, acesulfam k, maltitolsirap, sorbitol... Listan kan göras lång. Dessa är sötningsmedel som innehåller få eller inga kalorier alls. De finns i nästan allt som det står "sockerfritt" eller "light" på. Kolla bara på innehållsförteckningen. T.ex. en ask Mynthon som ligger bredvid mig på bordet i skrivande stund innehåller till största delen maltitolsirap, acesulfam k och sorbitol. Alltså TRE artificiella sötningsmedel.

Konstgjorda sötningsmedel har sagts vara bättre än vanligt socker. Men nu på senaste tiden har forskare kommit fram till att iallafall aspartam (som är 200 gånger sötare än socker) är cancerframkallande. Det är inte den enda nackdelen:

Det finns nu vetenskapliga studier som visar att aspartam stör kroppens produktion av serotonin. Denna signalsubstans styr viktiga funktioner i kroppen. Serotonin styr till exempel mättnads- och hungerkänslorna. Om man konsumerar mat och dryck med aspartam upphävs den naturliga mättnadskänslan. Man vet helt enkelt inte när man ska sluta äta. Alltså riskerar man att gå upp i vikt trots att man försöker minska sin vikt.

Så nu har vi kommit till saken med det här inlägget - mina personliga erfaranheter av sötningsmedel. För ca. ett år sen började jag (som inte brukar äta så mycket godis) äta godis med artificiella sötningsmedel. Om inte nog med det började jag också dricka Coca Cola Light och andra light-safter och juicer. Först märkte jag ingen skillnad, men efter några månader märkte jag att min vikt började stiga snabbt. Jag som alltid har varit smal fattade inte vad det berodde på, tänkte att det var hormoner eller något. Men, ett halvt år senare hade jag gått upp 10 kg i vikt! Då började jag fatta att det måste ha något med sötningsmedel att göra. Så jag googlade lite och hittade lite fakta om bl.a. aspartam. Hittade då den kursiva texten några rader uppåt. "Om man konsumerar mat och dryck med aspartam upphävs den naturliga mättnadskänslan." Jag kan ju säga att jag blev lite chockad.

Men nu ett halvt år senare efter att ha vägt 10 kg mer än normalt är jag tillbaka i min normalvikt och har slutat äta godis eller dricka läsk med artificiella sötningsmedel. Eller ibland dricker jag lightläsk men inte så ofta som förut. Förut drack jag ungefär en flaska lightläsk och sen ännu en halv liter lightsaft per dag. Ibland mera. Genast när jag slutade upp med sötningsmedlena blev jag dessutom piggare och mådde bättre. Äter inte godis heller, varken med socker eller sötningsmedel, äter istället torkad frukt. Men om jag skulle få välja mellan godis med riktigt socker eller med sötningsmedel skulle  jag välja riktigt socker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0